Pelgrimstocht dag 66.

12 juni 2015 - Rivalta, Italië

Woensdag 10 juni 2015.

Vandaag gelopen van Ferrara via Mantelbano, Gallo, Pegola, Ponticello, Bentivoglio en Fino naar Castel Maggiori.

Op het eerste deel vandaag moest ik ca 12 km omlopen over een saai stuk weg om een snelweg te vermijden. Na pakweg 7 km heb ik dan ook besloten om ca 8 km per bus naar Pegola te gaan. Vandaar naar Ponticelli en dat ging natuurlijk gelijk fout. Volgens de routebeschrijving moest ik bij de eerste t-kruising (met aanduiding Altedo) linksaf en even verder bij de tweede t-kruising rechtsaf. Nou bij de eerste t-kruising stond niets en die kruising hoorde er volgens mij niet bij en bij de tweede kruising stond inderdaad Altedo, alleen was dit een echte kruising en geen t-kruising. Bij die tweede kruising toch maar linksaf gegaan en kilometers verder kom ik bij een t-kruising met een vrij drukke weg. Gelukkig liggen er vlakbij, iets verder rechts, een hotel en een bar en met de kaart erbij zouden ze dan kunnen aangeven waar je bent.De hoteleigenaar is Italiano solo en vind dat kennelijk heel intelligent van haarzelf. Waar ik op de kaart ben kan ze ook niet aangeven. Van de gasten spreekt er ook geen een een woord buiten de deur. De bareigenaar praat gelukkig wat gebrekkig Duits maar met hem heb ik gelijk ruzie. Ik leg uit dat ik naar Bentevoglio wil en of hij me kan vertellen waar ik ben op de kaart. Aan de kaart heeft hij geen boodschap en hij vertelt me dat ik naar Bologna ga. Nou moet ik daar ook wel naar toe, maar dat is pas morgen, dus ik herhaal dat ik naar Bentivoglio wil. Hij blijft echter volhouden dat ik naar Bologna wil en raakt zichtbaar geirriteerd als ik,op een gegeven moment wat onmachtig reageer. Uiteindelijk wijst hij op de kaart nog wel aan waar ik ben. Met behulp van die informatie en de kaart ben ik er wel uitgekomen en wat blijkt, de laatste t-kruising, kilometers buiten het dorp, is de bedoelde t-kruising die ik in het dorp zoumoeten zijn tegengekomen. Echt duidelijk allemaal. Na nog een keer zo'n akkefietje ben ik uiteindelijk tochn in Bentivoglio aangekomen, dwars door een bos en een ruw (natuur)terrein. Doorgelopen naar Castel Magiore en onderweg nog eten en drinken en ruim een kilo kersen gekregen. Moet daarmee wel gaan oppassen. Ruim een week geleden had ik last van een totale verstopping maar met al dat fruit, en in deze hoeveelheden dreigt het nu de andere kant op te gaan. In Castel Maggiore heb ik een pelgrimskamer, 6-persoons maar ik ben alleen, in de oude dorpskerk. Die dorpskerk is momenteel echter buiten gebruik omdat ze een paar jaar geleden is beschadigd bij een aardbeving waarbij ook Ferrara zwaar is beschadigd. Morgen naar Bologna en dan de Apenijnen. Helaas geen internet vandaag, maar ja de kamer is gratis en dan mag je geen kritiek hebben.