Pelgrimstocht dag 83.

27 juni 2015 - Bagno di Romagna, Italië

Vrijdag 27 juni 2015.

Vandaag gelopen van Kloster Farfa via Canneto en Acquaviva naar Montelibretti.

Vandaag pas om acht uur ontbijt want de nonnen hadden eerst de ochtendmis. Ik ben daar ook naar toe gegaan. Ik heb wel ontbeten maar ontbijten blijft toch iets wat de Italianen niet echt kunnen. Op zich niet zo erg dat het wat later was want vandaag zat slechts 19 kilometer in de planning. Ook al is het niet zo ver meer het blijft toch oppassen en vandaag ging het dan ook rwee keer bijna goed fout. Direct na de start moest ik 140 meter steil klimmen en op het end erg steil. Bijna bovenaan gleed mijn voet weg en viel ik achterover maar kon gelukkig op het nippertje, en met behulp van mijn stok me nog net staande houden tegen een boom. Als je gaat dan weet je het niet. Daarna moest ik kilometers lang langs een op zich rustige weg met veel haarspeldbochten. Op die weg mocht maar vijftig worden gereden. Maar vertel de gemiddelde Italiaan maar eens wat vijftig is. Daarbij komt ook nog eens dat negen op de tien rijdt met een telefoon in zijn handen. Volgens mij kunnen ze bij elk nieuw geboren Italiaantje het beste gelijk een telefoon implanteren. Goed ze rijden veel te hard maar ook nog eens uiterst rechts. Dat er ook nog lopers en fietsers zijn daaraan hebben ze geen enkele boodschap. Regelmatig moet ik dan ook in een van de chauffeur uit gezien rechter haarspeldbocht een stap de berm in omdat de chauffeur weer eens uiterst rechts de bocht om komt en mij geen centimeter ruimte laat. Meestal lukt dit wel want vaak ligt er wel een soort goot langs de weg. Dit keer kwam er een auto en een bumperklevende bus om de bocht die wel extreem rechts reden. Ik had nauwelijks ruimte en kon ternauwenood opzij doch in de goot lag rotzooi waaronder een steen die kantelde toen ik er op ging staan met als gevolg dat ik mijn evenwicht verloor. Gelukkig had ik nog voldoende controle om ervoor te zorgen dat ik naar links viel, dus van het verkeer weg. Een beschadigde pols en een hoop gevloek was het resultaat  maar ach die blinde kippen hebben waarschijnlijk niet eens in de gaten dat ze iemand in de problemen brengen en als ze het wel weten dan interesseert ze het waarschijnlijk niet. Alles is goed afgelopen maar duidelijk is dat ook al is het nog maar een stukje je moet op je qui vive blijven. Ik ben vandaag in Roma aangekomen, niet in de stad maar in de provincie Roma. Van een afstandje lijkt Montelibretti een leuk stadje maar in werkelijkheid valt het wat tegen. Ik had nog genoeg te eten in mijn rugzak en heb besloten dat maar eerst eens op te maken. Daarom wat yoghurt en vruchten gekocht. Twee sinaasappels, twee appels drie abrikozen en drie perziken. Ik moest 1,70 betalen. Ik dacht dat de man zich vergiste maar het was goed zo. Nog 47 km tot de St Pieter en als alles goed gaat ben ik daar overmorgen.