Pelgrimstocht dag 82

27 juni 2015 - Bagno di Romagna, Italië

Vrijdag 26 juni 2015.

Vandaag gelopen van San Giovanni Reatino via Colonette, Poggio San Lorenzo, Ostaria Nuova en Toffia naar Kloster Farfa.

Vandaag om 5.15 opgestaan, moeizaam want ik heb vannacht niet best geslapen. Waarom dat weet ik niet, dat gebeurt soms. Ontbijt was afgesproken om zes uur maar dat is voor het personeel wat vroeg. Dit hebben ze opgelost door s'avonds vast wat voor me klaar te zetten. Het ontbijt bestond dan ook uit een schaal vol met dolci, een halve fles acqua frizante en een halve liter ananassap. De dolci was veel te veel dus heb ik maar het nodige voor onderweg meegenomen. Volgens de planning zou ik tot Ostaria Nuova lopen maar het ging zo goed dat ik heb besloten om verder te lopen naar Kloster Farfa. In Ostaria was het weer vanouds een zoekplaatje. Maar wat wil je als niet duidelijk is aangegeven dat verwacht wordt dat je lopend een heel stuk langs de autosnelweg moet. Iets wat wij Nederlanders van nature niet vanzelfsprekend vinden. Als dan ook nog als referentiepunt een restaurant Siesta wordt gegeven, een restaurant dat allang is gesloten terwijl er wel een pizzeria is met dezelfde naam maar op een totaal ander punt gelegen dan kan je wel begrijpen wat er gebeurd als je de weg vraagt. Kost allemaal wat veel tijd maar uiteindelijk is ook dat weer opgelost. Heb wat tijd terug gewonnen door niet via de officiele route naar Toffia te lopen. Toffia is weer zo'n oud stadje waar je nooit van hebt gehoord en normaal gesproken ook nooit zou zien terwijl het zeker de moeite waard is. Het stadje bezocht, rugzak beneden in het restaurant gelaten. Daarna doorgelopen naar Kloster Farfa. Tsja het is weer weekend en dan is er al snel geen plaats meer in de herberg voor een grijze (in alle opzichten) pelgrim. Na wat kreunen en steunen mijnerzijds heb ik de non toch zover gekregen dat ze contact opnam met moeder overste in Rome. Uiteindelijk heb ik toch een kamer gekregen onder de uitdrukkelijke voorwaarde dat ik morgen zal vertrekken. Nou dat is natuurlijk geen probleem want dat was toch al de bedoeling. Ik was hier best wel blij mee want het alternatief lag negen kilometer en veel klimmen verder en niet op de route. Zo dat was het voor vandaag, nog 65 km tot de St. Pieter dus nog drie dagen te gaan.