Pelgrimstocht dag 65.

9 juni 2015 - Rivalta, Italië

Dinsdag 9 juni 2015.

Vandaag gelopen van Polesella via Francolino naar Ferrara.

Vandaag weer eens mogen ervaren dat je toch de goede route loopt ook al loopt de weg in werkelijkheid heel anders dan hij op de kaart staat aangegeven. Vandaag op tijd vertrokken maar niet zo veel gelopen om tijd te hebben om Ferrara te bekijken. Onderweg nog wel wat tijd besteed aan de dochter van een cafebaas. Ik dronk daar wat koffie en het meisje, nou ja eigenlijk een jonge vrouw, kwam bij me zitten. Ze wilde graag van de gelegenheid gebruik maken om eens vrijuit Engels te praten. Die gelegenheid krijgt ze niet zo vaak hier en daardoor dreigt de kennis wat te vervlakken. En dat laatste zou natuurlijk doodzonde zijn. Er zijn al niet zo veel Italianen die nog een woordje buiten de deur spreken. Misschien voelen de Zuid Tirolers zich dan tekort gedaan maar dat is niet terecht. Zij praten weliswaar Duits maar daartegenover staat dat ze nauwelijks Italiaans praten, of weigeren te praten Dus feitelijk praten ook zij alleen hun moerstaal en verder niets. Was vandaag weer bloedheet. Heb eerst de stad verkend en daarna nog wat boodschappen gedaan. Ik was net terug in mijn kamer van het hostel en toen begon het me toch te regenen, gigantisch. Een uur later was het echter weer droog en ook weer net zo heet. De Po ligt al weer achter me. Hoe hij elders is weet ik niet maar hier stelt hij niet zo veel voor. Na alle wildstromende beken en rivieren met al hun geraas en gedonder is de Po maar een kalm boerenslootje, wel wat groter uiteraard maar qua karakter is het net de rietplas bij ons voor de deur.