pelgrimstocht dag 29

5 mei 2015 - Losheim, Duitsland

maandag 4 mei 2015.

Na het ontbijt van zeven uur eerst met de bus teruggegaan naar La Wartenau om het laatste stuk alsnog te lopen. Zonder rugzak dus dat liep best lekker alleen had ik nu het idee dat de rug soms protesteerde omdat het iets miste. Natuurlijk weer verkeerd gelopen. Op een gegeven moment staan er twee bordjes, de ene zegt routes forts rechtdoor en de andere zegt route velo du Rhin rechtdoor. Vijftien meter verderop staat weer een bordje dat zegt routes forts rechtsaf. Aangezien ik de route velo loop denk ik dat ik dus gewoon rechtdoor moet. Stomme Hollander, leer toch eens Frans te denken! Dus was rechtsaf gegaan! Gelukkig kwamen beide paden na een kilometer of twee weer bij elkaar dus daar vloeide gelukkig niet erg veel bloed uit voort. Eenmaal terug in Straatsburg eerst wat door de stad gelopen en wat foto's gemaakt. Daarna wat informatie gehaald bij de VVV en gekeken of ik betere kaarten voor de komende dagen kon krijgen. Niet daar dus, maar wel een adres. Daarna eerst naar de kathedraal om een stempel te halen voor mijn credentiaal. Kwam ik de  kathedraal nog een Jacobsganger tegen die fietsend op weg was naar Santiago. Een tijdje met hem gepraat en hem daarna Bon camino gewenst. Hij keek me niet begrijpend aan en wist totaal niet waar ik het over had. Een Jacobsganger die de internationale Jacobsgroet niet kent is toch vreemd. Ik heb het hem maar uitgelegd. Hierna heb ik bij de Subway (de broodjeszaak) een paar kopjes koffie te gedronken om gelijk het verhaal van gisteren in te toetsen. In het begin ging dit wel goed maar later begon het vervelend te doen en melde hij ook dat hij geen backups kon maken. Ik hoop dat het toch nog een beetje goed is gegaan anders kan ik alles weer opnieuw doen. Daarna weer de stad ingegaan om betere kaarten voor de komrnde dagen te halen. Ik wist precies wat ik moest hebben maar ik wist ook dat het Duitstalig was en dat is in Frankrijk altijd een probleem. Ik ben van hot naar her gestuurd en ken inmiddels aardig de weg in Straatsburg maar wat ik zocht vond ik niet. Ik had  veel te weinig tijd voor de stad. Ik kan je aanraden deze eens te bezoeken, en daar zelfs een paar dagen voor uit te trekken. Is zeker de moeite waard. Alleen het Europese gedeelte. Wellicht interessant maar die zogenaamde Europapaleizen vind ik oerlelijk.Om vijf uur was ik terug in de jeugdherberg, heb schone kleren aangetrokken en heb alles dat vuil was in de wasmachine gedaan. Daarna ben ik via de jardin de deux rives (garten der zwei ufer) nog even de grens en dus de Rijn overgewipt. Met tien minuten was ik in het centrum van Kehl. En ja hoor, in de eerste de beste winkel die ik binnenliep hadden ze waar ik in Straatsburg me de blubber naar had gezocht.Tsja, Frankrijk is een mooi land maar je moet er wel een beeje geduld mee hebben.