pelgrimstocht dag 26

1 mei 2015 - Losheim, Duitsland

Vrijdag 1 mei 2015

Vandaag gelopen van Dahn via Wissembourg naar Lauterbourg.

Vandaag om kwart voor zes opgestaan. De bedoeling was dat ik in een keer de Rein zou proberen te bereiken. Maar dit betekende wel dat ik ongeveer 45km moest lopen. Om even over half zeven begonnen met lopen. Ik was nog niet lang onderweg toen ik een mailtje van Maarten kreeg en dat vond ik heel leuk. Ik heb eerst een droge plek opgezocht om mijn regenzak om de rugzak te doen want het was inmiddels begonnen te regenen. Daarna heb ik het mailtje van Maarten beantwoord. Na ongeveer anderhalf uur kon ik bij een boulangerie mijn eerste koffie drinken. Wat mij toen al was opgevallen was dat het overal zo stil was. Pas later viel mij op dat het vandaag 1 mei is en dat is zowel in Duitsland als in Frankrijk een nationale feestdag en dus was vrijwel alles gesloten. Dit betekende dat ik pas net over de grens met Frankrijk na 22km mijn tweede koffie kon drinken. Dit was in een salon de the/krautercafe vier meter over de grens. Dit cafe had een uiterst plezierige bediening en zeer lekker (rabarber)gebak. Vervolgens doorgelopen naar Wissembourg hetwelk een alleraardigst oud Loreens stadje bleek te zijn dat zeker de moeite waard is om wat beter te bekijken. Onderweg was ik nog aangesproken door een ambulancebestuurder die mij vroeg waarom ik langs de weg liep en niet over het verderop gelegen wandel- fietspad in het bos. Ik heb hem verteld dat ik dat wel wilde als hij ervoor kon zorgen dat de bewegwijzering beter verzorgd was. Dit bleek ook weer in Wissembourg. Ik volgde al een tijdje het fietspad naar Lauterbourg welke plaats ook steeds keurig op de bewegwijzering stond vermeld. Ineens echter stond er alleen nog maar Altenstadt op de routeaanwijzing vermeldt. Dit Altenstatt is een wijk van Wissembourg en staat op geen enkele kaart vermeld. Dus maar weer vragen en natuurlijk ging dat weer fout. Ik werd weliswaar niet de verkeerde richting opgestuurd maar wel naar de voor auto's bestende route die ca 1 km langer was. Nu was er niet veel verkeer op de weg maar dat betekent in deze contreien dat je dus extra hard kan rijden. Dat is normaal al niet prettig maar vandaag extra vervelend. Het heeft namelijk de hele dag geregend , niet hard maar wel constant, en dat betekent dat auto's een watersluier opwekken. Het tweede gedeelte van Wissembourg was ruim 18 km en op die afstand ben ik helemaal niets tegengekomen, geen dorpje huis of wat dan ook alleen voorbijrazende auto's. Om ca half vijf arriveerde ik in Lauterbourg en ook daar was niet veel, althans niet open, het was tenslotte 1 mei. In Lauterbourg bleek ook maar 1 hotel te zijn en verder geen enkele overnachtingsmogelijkheid. Ik was doornat van de hele dag regen en heb dus noodgedwongen een kamer in dat hotel genomen en me een beetje opgefrist. Omdat ik een afspraak heb om rondom zeven uur beschikbaar te zijn had ik, zoals gebruikelijk, gekeken hoe de ontvangst was van de telefoon. Dit bleek zeker binnen zeer beroerd en wisselend. Ik heb het eten maar uitgesteld en ben buiten ruim een half uur rond gaan lopen. Ik had het koud en het regende nog steeds maar ja dat hoort erbij. Of het er dan ook bij hoort dat je vervolgens niet gebeld wordt en voor jan joker loopt te blauwbekken dat weet ik niet. Zeker na een dag als vandaag is dat teleurstellend.