pelgrimstocht dag 14

19 april 2015 - Emmerik, Duitsland

Zondag 19 april 2015

vandaag gelopen van Remersdaal via Henri Chapel, Baelen en Membach naar Membach (Eupen).

Vanmorgen eerst bij de familie Remkens gegeten en tegen tienen gestart. Het wandelen ging goed en er was een afstand van pakweg 20 kilometer gepland. Net voor Henri Chapel is een heel groot Amerikaans oorlogskerkhof. In Henri Chapel klopte er weer niet veel van de bewegwijzering, beter gezegd ze was weer Belgisch logisch. Daarom maar aan een plaatselijke bewoner de weg gevraagd. Dit resulteerde in een midagmaaltijd en een genoeglijk uurtje babbelen. Daarna verder op weg naar Baelen. Wat er vandaag aan de hand was weet ik niet maar er waren veel motorrijders (het mooie weer) maar ook veel klassieke auto's op de weg. Ik heb er wel van kunnen genieten. De camping had een adres in Baelen en in Baelen stond dan ook keurig een verwijzingsbord naar de camping. Nou denk je dan , ik ben er bijna. Maar dat is niet Belgisch gedacht. In Belgie heb je net als in Nederland gemeenten met meerdere plaatsen. De gemeente Emmen bestaat bijvoorbeeld uit Emmen, Erica, Zwartemeer, Nieuw Amsterdam en Schoonebeek. Dat is geen probleem want bijvoorbeeld de Koningstraat (ik noem maar iets) is gewoon de Koningstraat in Schoonebeek. En bij het plannen van je route hou je daar rekening mee. In Belgie zou het echter de Koningstraat in Emmen zijn, het ligt immers in de gemeente Emmen. Bij het plannen kom je dan ook totaal verkeerd uit. Uiteindelijk bleek de camping in Membach te liggen en eigenlijk dat nog niet want hij ligt 10 meter voor het plaatsnaambord Eupen. Als ik dat had geweten had me dat heel wat kilometers bespaard. Maar goed, na het verwijzingsbord in Baelen denk je dus dat je er bijn bent. Als je dan niets regenkomt ga je twijfelen en de weg vragen . Men zegt dan dat het goed is en dat het nog een a anderhalve kilometer is. Na zo'n twee kilometer ga je toch weer twijfelen en vraag je maar nog een keer. Ja de route is goed maar het is nog zo'n een a anderhalve kilometer. Dat herhaalt zich zo 4 a 5 keer en dan heb je eindelijk die anderhalve kilometer voltooid. Nu ja uiteindelijk toch op de camping gekomen en eerst maar een lekker biertje genomen. Ik sta hier vlak naast een erker met een houtkachel en een senseoapparaat. De avond kom ik dus wel door. Vanavond wezen eten in een echt Waals frietkot en dat is best wel eens lekker