pelgrimsdag 10

15 april 2015 - Emmerik, Duitsland

Woensdag 15 april 2015

Vanmorgen om acht uur vertrokken uit Velden. Gelopen via Venlo, Tegelen, Belfeld, Reuver en Swalmen naar Roermond. Was redelijk vroeg dus er was steeds niets open. In Belfeld bij een cafeetje stond er iemand buiten. Bleek echter toch gesloten. Wel kwam later nog een tweede persoon naar buiten. Was zeer geinteresseerd naar mijn reis en vertelde dat hij ook al eens, op de fiets, naar Santiago was geweest. Hij vertelde zeer veel bewondering voor de wandelaars te hebben gehad. Erg diep ging dat volgens mij niet want hij liet mij wel staan en bod niets te drinken aan.

Vlak voor Reuver kwam ik bij een leuk restaurant waarvan ik mij afvroeg of dit open zou zijn.  Er hing een lijst met openingstijden en volgens die lijst moest het open zijn. De deur was ook open en binnen zaten vier oude heren te drinken. Een van de heren zat in badjas. Op mijn vraag of ze open waren kreeg ik tot mijn stomme verbazing te horen dat de tent al 15 jaar gesloten was. Vijftien jaar gesloten.? En het zag eruit alsof het nog elke dag werd gebruikt, Schoon netjes etcetera. Toch bleek de tent al 15 jaar gesloten en bleek eigendom te zijn van de hoogbejaarde man in badjas.  Een kop thee bleek geen enkel probleem en we hebben een half uur genoeglijk gebabbeld. Tijdens dit gesprek kreeg ik ook nog een telefoontje van de belastingdienst Emmen met wat vragen over het verleden.

Doorgelopen naar Roermond en daar ging het prompt fout. De bewegwijzering klopte voor geen meter zodat ik zeker vier kilometer verkerrd heb gelopen. Uiteindellijk toch bij de kathedraal aangekomen en mijn stempel gekregen. Er was echter wel een probleem. De pelgrimsherberg bij de kathedraal was net op last van de brandweer gesloten. Daar kon ik dus geen gebruik van maken. Bij de VVV werd naar een oplossing gezocht doch de adressen die ze wilde bellen namen niet op. Onderwijl was er een dame binnengekomen die van de problemen hoorde en die wist wel een oplossing. Zij had een camping een paar kilometer terug en daar kon ik wel slapen. Ook kon ik met haar mee terug rijden nadat zij klaar was met haar boodschappen. Hier heb ik gebruik van gemaakt en heb een trekkershut genomen. Ik heb de drijfnatte tent te drogen gehangen. Met een geleende fiets heb ik in Roermond boodschappen gedaan en heb daarna in de bij het hutje behorende keuken een maaltijd klaargemaakt. Na het eten heb ik de vehalen van de afgelopen drie dagen ingetoetst.