lPelgrimstocht dag 52.

27 mei 2015 - Füssen, Duitsland

Woensdag 27 mei 2015.

Vandaag gelopen van St Valentino via Burgeis/Borgusio, Schleis/Clusio, Glurns/Glorenza en Prad/Prato naa Laas/Lasa. Zoals je ziet hebben de plaatsen hier twee namen, een Duits klinkende naam en een Italiaans klinkende naam. Er wordt in deze omgeving echter geen woord Italiaans gesproken. Vannacht was een koude nacht maar daar heb ik niet echt last van gehad. Wel vanmorgen want er stond een koude wind en bij het opbreken van mijn kamp had ik dan ook zowat bevroren jatten en dat werkt niet echt prettig. Ik ben om een uur of acht gestart en de eerste negen kilometer moest ik al zeshonderd meter dalen! soms wel 20%. Morgen moet ik dezelfde afstand dalen alleen dan mag ik daar 25 km over doen. Verder was het vandaag een warme dag en er waren dan ook vele fietsers op de weg. Ik ben door honderden fietsers gepasseerd, veelal in groepen van twintig of meer. En dat op een normale werkdag buiten het vakantieseizoen. Ondanks al die drukte heb ik nauwelijks contact met mensen gehad, slechts een keer met een echtpaar uit de omgeving dat aan het wandelen was. Gisteren heb ik met veel localen leuke gesprekken gehad en kwam ik ook, nog iemand tegen met wie ik ook in Imst heb gesproken. Ook heb ik contact gehad met een echtpaar uit Eindhoven dat op de fiets een grote tour maakte in etappes. Zij waren nu op de terugweg van zo'n etappe om vandaag terug te gaan naar huis. Tot slot ontmoette ik op de camping gister ook nog een fietsend Duits echtpaar dat mij vroeg of ik die Nederlander was die te voet op weg was naar Rome en waar ze onderweg over hadden gehoord. Dat bleek ik inderdaad te zijn. Maar zoals gezegd vandaag, ondanks de drukte, helemaal niets. Vandaag door vele mooie plaatsjes en over mooie wegen gelopen. Burgeis was een alleraardigst plaatsje . Ik ben daar prompt verkerd gelopen. Ik had zoveel aandacht voor een hoog in de bergen gelegen schitterend klooster dat ik de wat lager op de grond staande richtingaanwijzer volledig heb gemist. Dit betekende een forse extra klim en dito afdaling. Maar het was het waard. Glurns bleek een oud vestingstadje dat nog vrijwel volledig, misschien wel volledig, intact is. Ook de gehele ommuring is zo te zien nog compleet. Soms is het best wel jammer dat je niet wat langer bij dat soort stadjes stil kunt staan, maar ja, dan duurt  zo'n tocht naar Rome vele maanden langer.  Vanavond weer op een camping gaan staan. Hopelijk is het morgenochtend minder koud, we zitten immers al zes honderd meter lager.