Pelgrimstocht dag 78.

22 juni 2015 - Bagno di Romagna, Italië

Maandag 22 juni 2015.

Vandaag gelopen van Valfabbrica via Pieve San Nicolo, Assisi, San Vitale, Capodacqua, Capitan Loreto en Spello naar Foligno.

Vandaag vroeg opgestaan en vroeg gaan lopen. Ik was te vroeg voor het ontbijt dus ben ook eerst in een bar gaan koffiedrinken. Om kwart voor zeven goed op weg. Het eerste stuk begon al gelijk met een forse klim. Gezien mijn ervaringen van gisteren en onze auteur kennende heb ik via de weg gelopen. Het was steil en zwaar maar je hebt tenminste een behoorlijke weg. Uiteraard in Assisie mijn stempel gehaald. Ik dacht dat de heren het wel leuk zouden vinden als ik ze zou wijzen op de stempel van de Sint Franciscus van Assisie parochie in Haaksbergen. Maar die gasten zijn volledig afgestompt. Moet je een stempel? Okay, waar. Alstublieft doeg! En meer kan er niet vanaf. Ik ben ongeveer anderhalf uur in Assisi geweest. Veel te weinig natuurlijk. Maar ik merk dat ik een beetje mijn belangstelling kwijtraak. Na al het stedelijk schoon van de laatste dagen vind ik het wel goed. Natuurlijk is Assisi anders dan Gubbio en natuurlijk is Assisi mooi. Maar als je moet kiezen wat de mooiste is zou ik het niet weten en zo zijn er nog een paar kandidaten. En ik heb al zoveel foto's van middeleeuwse en oudere gebouwen. Ons auteurtje had dit ook in de gaten en beschreef dan ook dat hij in het volgende deel van de tocht de nadruk zou leggen op de natuur. Daarom stuurde hij ons door het bos met ruim 800 meter klimmen en bijna 800 meter dalen En ons auteurtje kennende natuurlijk over die in zijn ogen uitstekend begaanbare wegen. Eigenwijs als ik ben heb ik voor de asphaltweg gekozen. Deze was maar 20 km en in die afstand hoefde ik nauwelijks te klimmen of te dalen. Dus lekker ontspannen kunnen lopen. Perfect en onderweg ook mijn laatste pakketje naar huis gestuurd dus is de rugzak ook weer wat lichter. Vijf kilometer voor het einde kwam ik onderlangs Spello. Dit was ook weer zo'n juweeltje. Wat een prachtig stadje. Ik heb er voor gekozen om er geen tijd aan te besteden. Ik moet de komende dagen immers toch wel wat tempo houden. Het is niet anders. In Foligny mijn intrek genomen in een ostello. Wat een verschil met gister. Er is hier een of ander religieus congres en het zit dus redelijk vol. Ik zit met negen jonge knapen op de kamer die af en toe ook religieuze liederen zingen. Een echt ouderwets pelgrimssfeertje dus. Nog pakweg 230 km ofwel nog zeven dagen.