Pelgrimstocht dag 76.

20 juni 2015 - Bagno di Romagna, Italië

Vandaag gereisd per openbaar vervoer van Sansecolpro via Umbertide naar Gubbio.

Het moest er een keer van komen dus heb ik vandaag gekozen om een stuk vsn de route, pakweg 60 km, met het openbaar vervoer te doen. Om met het openbaar vervoer naar Gubbio te gaan moest ik eerst met de trein naar Umbertide en daarna met de bus naar Gubbio. De Duitser zou met de trein meereizen tot Citta del Castillo. Maar ja het is Italie dus de eerste trein zou pas na vier uur gaan werd ons duidelijk gemaakt. Dit vond de Duitser te lang en hij is dus gaan lopen. Tja het blijft Italie dus ging de trein na twee uur zoals wij aanvankelijk dachten. Aangekomen in Umbertide bleek de aansluitende bus pas na vier uur te vertrekken. De kans om aansluitend dan nog wat te gaan lopen was daarmede wel verkeken. Dit gaf me echter wel de kans om Umbertide te verkennen en ik moet zeggen dat was zeker de moeite waard. En Umbertide zou ik hebben gemist als ik niet met het openbaar vervoer zou zijn gegaan.  Tegen half drie vertrok dan de bus naar Gubbio en de buschauffeur had er zin in of had zojuist naar een formule-1-race gekeken, het ging in ieder geval heel hard en heel ruig. En als je dan in Gubbio aankomt valt je mond open van verbazing. Ik ben veel mooie stadjes onderweg tegengekomen maar Gubbio slaat alles. Een nog volledig in tact zijnde middeleeuwse stad. Dit zou je eigenlijk allemaal gezien moeten hebben. Ik heb zoiets nog nooit eerder gezien. Eigenlijk moet je dit opzoeken op internet. Ik ben zeer onder de indruk en de hoeveelheid foto-opnamen is vandaag behoorlijk uitgebreid. Ik begin ook steeds meer te begrijpen waarom de Italianen gek zijn op api's (ik ook trouwens) en andere kleine autotootjes. Grote auto's passen gewoon niet in dit soort steden met hun smalle straatjes. Wil je weten wat een Api is? Kijk maar op google, staat er vast wel in.