pelgrimstocht dag 21

26 april 2015 - Stavelot, België

Zondag 26 april 2015

Vandaag vertrokken vanuit Grevenmacher, via Saarburg en Serrig naar Losheim Britten.

Om half acht vertrokken doch eerst koffie gedronken bij de benzinepomp aan de overzijde van de weg. Het eerste doel was Saarburg. Op een gegeven moment dacht ik  dat Saarburg een waanidee was van een geesteszieke Duitser die te veel wijn had gedronken voordat hij de kaart tekende en de bewegwijzering maakte. Er klopte niets van. Eerst ging het al fout richting Nittel. Dit keer liep er een keurig voetpad, afgescheiden, van de weg. Op een gegeven moment echter boog het voetpad af over een spoorweg terwijl de weg de andere kant opging. Ik kon niet terug op de weg en werd naar het centrum van het dorp geleid terwijl de echte weg voor het dorp afboog. Om te beginnen betekende dit dat ik minstens vijf kilometer om moest lopen maar dit was nog niet alles. deze vijf kilometer moesten allemaal zwaar geklommen worden met percentages van 13 en meer. Wat is dat voor een hersnkronkel in de hoofden van wegenbouwers dat wandelaars altijd moeten omlopen en klimmen? Dit terwijl ze hele bergketens verleggen als ze kunnen louter en alleen om automobilisten te gerieven. Op deze manier wordt je gewoon gedwongen om de auto te nemen. En diezelfde heren maar klagen dat er veel te veel gebruik gemaakt wordt van de auto! De huichelaars. Goed a kilometers klimmen een t-splitsing, linksaf gaat naar Saarburg maar rechtsaf ook.  Dus maar kiezen. Weer kilometers verder een andere t-splitsing, linksaf gaat naar Saarburg maar rechtsaf ook. Dus maar weer gekozen, regelmatig staat er Saarburg op het bord met een afstand doch die kloppen voor geen meter. Op een gegeven moment begin je echt te denken dat dat hele kl... Saarburg slechts een hersenspinsel is van een idiote Duitser dat in werkelijkheid niet bestaat. Maar dan ineens dan sta je in Saarburg, hoe is het mogelijk? En eerlijk moet je dan ook nog bekennen dat het best een leuk stadje is dat zeker de moeite waard is om een weekje met de caravan te bezoeken. Ik had er tegen elven willen zijn mar door alle hiervoor beschreven toestanden was het al over twaalven. Toch maar doorgelopen naar Losheim Britten via Serrig. Het eerste stuk liep mooi langs de Saar en ging dan ook voorspoedig. Vanaf Serrig was het weer ca vijf kilometer zwaar klimmen. Dit betekende dat ik wel volledig wed afgemat. Toen ik acht kilometer na Serrig weer op de gewone weg uitkwam was daar schuin tegenover een drinkgelegenheid. Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt en kwam in gesprek met een Duits stel. Dit werd een zeer geanimeerd gesprek en heeft daardoor eigenlijk veel te lang geduurd. Ik heb daar geen spijt van maar ging daardoor pas na vijfen op weg voor de laatste vij a zes kilometer. Uiteraard klopre er van de routebeschrijving naar de camping niets zodat ik weer helemaal verkeerd zat. Gelukkig door een vriendelijke Duitser de laatste kilometer naar de camping gebracht. Arriveerde daar om half zeven.