pelgrimstocht dag 16

22 april 2015 - Stavelot, België

Dinsdag 21april 2015

Vandaag gelopen van Stavelot via Trois Ponts, Vielsalm, Salmchateau en Bovigny naa Beho.

Het was weer raak, vanmorgen weer ijs op de tent. Doordat ik op de vorige camping mij een fleece deken heb toegeeigend had ik wel goed geslapen. Vanmorgen eerst koffie gedronken met de eigenaar van de camping. Toen ik op het punt van vertrek stond kwamen net alle kinderen aangelopen om met hun activiteiten te beginnen. Ze vonden het allemaal maar raar wat ik deed.Tot Trois Ponts, 7 km, ging alles goed. Daar koffie gedronken. Van Trois Ponts naar Vielsalm , 17 km, is eigenlijk te veel om zonder rust te doen. Je loopt op het heetst van de dag en je zweet, en drinkt, je rot. Maar ja er is niets onderweg dus moet je door. Op dat moment verbtand je geen vet meer maar voel je het gewoon smelten. Soms vebeeld je je dat je het bakken zelfs kunt ruiken maar dat zal wel verbeelding zijn en uit de huizen komen.

Van Vielsalm moest ik volgens de dame van het syndicat initiative nog 7 a 8 km lopen. Dit bleek in realiteit 14 km. Daarnaast blijven het Belgen  en dus sturen ze je regelmatig verkeerd. Ook de kaarten zijn Belgisch. Volgens de kaart moet je via een bepaald dorp naar het volgende dorp Bovigny. Dit bepaalde dorp lag natuurlijk boven op een Ardense heuvel. Na een klim van pakweg 3 kilometer, kapot maar ook voldaan omdat het best goed ging ben je boven. Maar ik zag geen enkele verwijzing naar Bovigny. Dus maar weer gevraagd. Bleek ik helemaal niet boven te moeten zijn en had ik dat hele pokkeneind dus voor niets geklommen. In dat soort gesprekken komen mensen ook altijdmet van die lullige vragen. Waarom loopt u langs de baan, een andere route is toch veel mooier. Dat klopt, maar zelfs langs de baan gaat het regelmatig fout, dus wat als ik die andere route neem? Bovendien, de camping ligt aan de baan, dus veel keus heb ik niet. Maar weer terug gelopennaar beneden en werd vrij snel gepasseerd door een bus met welke ik naar beneden kon rijden. Eenmaal terug op de route verder gelopen voor resterende 5 a 6 km. Dit bleek dus al snel het dubbele te zijn. Om zes uur aangkomen op de camping, volledig kapot met in mijn hoofd de vraag of ik op deze wijze nog wel verder wil gaan. Gelukkig heb ik een goed herstelvermogen maar soms begin je je wel eens af te vragen of..... De camping bleek eigenlijk ook nog ongeschikt voor mij. Er zaten veel steentjes in de grond en de haringen die ik gebruik zijn een soort veredelde tandenstokers. Ze gingen dus nauwelijks in de grond. Als dat maar goedgaat.