Pelgrimstocht dag 48.

23 mei 2015 - Füssen, Duitsland

Zaterdag 23 mei 2015.

Vandaag gelopen van Reute via een aantal kleinere plaatsjes en over de Fernpas naar Nassareith.

Om zeven uur ontbeten en om acht uur gaan lopen. Het ontbijt was zeer uitgebreid met onder andere wel vijftien soorten fruit waarvan ik er toch zeker acht heb gegeten.  Het lijkt wel of de nieuwe hoefijzers extra energie geven want vandaag veel geklommen en de Fernpas, 1.300 meter, overgestoken en toch nog ruim veertig km gelopen. De gasthauseigenaar vertelde vanmorgen nog dat dit niet mogelijk zou zijn. Misschien juist daarom maar de gerepareerde schoenen hebben zeker ook bijgedragen. Eerst gelopen naar Burgweld Eberwald en daar stond een bus met allemaal mensen er bij die daar stonden te eten en te drinken. Uiteraard ben ik zo brutaal geweest om daar een kopje koffie te bietsen en van het een komt het ander. De bus bleek een groep wandelvrienden uit Duitsland die elk jaar met pinksteren naar Oostenrijk gaan om daar te wandelen. Je begrijpt de belangstelling voor mijn onderneming was vrij groot. Burgwelt bleek een vrij uitgebreid centrum voor kinderen te zijn, niet echt een pretpark maar meer educatief. Ze hadden er wel een enorme en zeer hoge hangbrug. Ik ben de Fernpas overgestoken via een nieuw stuk van de Via Claudia Augusta. Kennelijk zijn ze de oude Romeinse route werr geheel aan het herstellen en ik ben dan ook de Fernpas overgestoken over het oorspronkelijke trace van de door keizer Augustus voor het begin van onze jaartelling ontworpen route. En dat doet je wel iets onderweg. Ik was me er in ieder geval heel bewust van. Op het moment dat je het zelf moeilijk begint te krijgen voel je bijna hoe de oude legionairs hun keizer af en toe vervloekt moeten hebben omdat hij hen deze kant op had gestuurd. Zij moesten ook met volle bepakking over deze weg alleen was hun bepakking heel wat primitiever dan de mijne. Ook heb ik onderweg nog veel sporen gezien van oude karrewielen. Heb vandaag so wie so veel door bossen gelopen maar daarvan toch wel een groot gedeelte over het oorspronkelijk trace. Ik heb dan ook genoten al was ik best wel moe. Ruim veertig kilometer waarvan minimasl 25 kilometer klimmen onder andere over een pas van 1.300 meter gaat je niet in de koude kleren zitten, zeker niet als je dit ook nog eens doet met volle bepakking. Maar het is gelukt en in Nassareith maar weer een kamer genomen omdat het uiteraard weer heeft geregend. En deze kamer was voor de zesde opeenvolgende dag zonder internet. Maar zoals je ziet heb ik er een oplossing voor gevonden. Vandaag was trouwens een route die Rudie en Alex zeer zou aanspreken, het was namelijk ook een schitterende route voor op de mountainbike, jullie zouden hebben genoten!