Pelgrimstocht dag 56

31 mei 2015 - Laas, Italië

Zondag 31 mei 2015.

Vandaag gelopen van Salorno via Masetto, San Miguel, Nave s. Rocco en Lavis naar Trient/Trento.

Wat was ik blij dat ik gisteren een kamer in de jeugdherberg had. In de avond begon het keihard te regenen met veel gedonder en gebliksem. Wellicht mooi om te zien maar om er met je tentje in te staan is toch een iets ander verhaal. Vanochtend was het weer goed weer en ben dus goed van start gegaan voor de laatste 23 km naar Trento, althans dat dacht ik.  Gisteren werd op de richtingbordjes duidelijk aangegeven dat ik nog 23 km te gaan had naar Trento. Echter vandaag ging ik na vier km over van de provincie Bolzano naar de provincieTrento. En volgens de borden op de grens moest ik volgens de provincie Trento nog 28 km. En dat terwijl ik er al vier op had zitten. Dat maakt een verschil met gister van al gauw negen km. Ik denk dat de kilometers van de provincie Trento de juiste waren. Kennelijk gebruikenn ze in de provincie Bolzano meetlinten van elastiek. Onderweg een aantal goede contacten gehad. Eerst met een echtpaar uit Nederland dat op de fiets onderweg was en met hen heb ik een lang gesprek gehad. Daarna met een Italiaans echtpaar dat heel uitbundig was. Omdat zij een beetje Duits kende zijn we er denk ik wel in geslaagd om op een redelijk nivo :te converseren. Ze waren in ieder geval erg enthousiast en zeer onder de indruk. Ook gesproken met een fietser uit Deventer die op weg was naar Verona. Hij had twee weken terug gesproken in Duitsland met een Nederlander die, lopend met een karretje , op weg was naar Rome. Die loper had het erg moeilijk. Hij had maar liefst 45 kilo bagage in het karretje en was wel tot de conclusie gekomen dat dat te veel was. Dan doe ik het nog netjes met 21 kilo inclusief rugzak. Tot slot ook nog gesproken met een Nederlands echtpaar dat op de fiets op weg was naar Rome. Daarnaast veel losse leuke contacten. Veel mensen rijden kennelijk eerst een stuk naar het zuiden om dan weer terug te rijden naar hun startpunt. Op de heenweg hebben ze me dan gezien en als ze me dan op de terugweg weer zien stoppen ze even voor een praatje. Kortom het is op dat punt allemaal wel leuk en dat soort contacten heb je wel nodig maar het kost wel veel tijd. Twee lopers die elkaar ontmoeten praten en lopen onderwijl door. Bij een loper en een fietser is dat veel moeilijker. Vlak voor Trento, nadat het al heel lang gedreigd had, begon het te regenen. Dit zette gelukkig echter niet echt door. Aangekomen in Trento was het vinden van een slaapplaats een groot probleem.Er blijkt een groot festival gaande in Trento en alle betaalbare kamers zijn bezet. Trento heeft ook geen camping. Uieindelijk heb ik een kamer moeten nemen voor 72 euro. Ik reken morgen dan ook op een extravagant ontbijt. Een ding begint ook op te vallen. Tot nog toe werd ik de hele dag begeleid door het geluid van watervallen, snelstromende rivieren en beken en meer van dat soort spul. Hier heb ik echter al de eerste droggevallen waterval en vele droge beken gezien.  Tsja Rudie, ik heb gisteren je reactie pas gelezen nadat ik mijn verhaal had ingevoerd. Ik zou voorzichtig zijn met het advies om geen haast te maken omdat het vierde kleinkind kennelijk geen haast heeft. Stel je voor dat hij of zij werkelijk heeft besloten om te wachten tot die gekke opa weer terug is. Dan hebben jullie toch een probleem als ik mijn gemak ervan neem.